مقدمه در مورد ویپ (VoIP)
به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماسهای تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد.
تا 30 سال پیش واژهای به نام اینترنت وجود نداشت و ارتباط محاورهای تنها از طریق شبکه عمومی تلفن (PSTN) امکان پذیر بود همچنین ارسال داده به ویژه در فواصل دور بسیار هزینه بر بود اما در طی چند سال گذشته شاهد پدیدههایی جذاب بودهایم؛ گسترش رایانههای شخصی، فناوریهای جدید ارتباطی همچون تلفنهای سلولی و بالاخره شبکه گسترده اینترنت.
این ارتباط از طریق چت و پست الکترونیکی برقرار شد و تجارت در سایه وب تولدی دوباره یافت. حال ما شاهد انقلابی واقعی در جهان ارتباطات هستیم. افراد با استفاده از رایانه شخصی و اینترنت به امور شغلی خویش میپردازند و نیز اوقات فراغت خود را سپری میکنند. تبادل اطلاعات (تصویر، صدا و مستندات) را به راحتی انجام میدهند و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی از طریق اینترنت به گفتگو با یکدیگر میپردازند. تمامی این مسایل، امروزه در سایه یک تکنولوژی قابل انجام هستند که گسترش روزافزونش تمامی ارتباطات را تحت الشعاع قرار میدهد و آن تکنولوژی VoIP است.
مزایای ویپ (VoIP)
از نقطه نظرهای متفاوتی میتوان به بررسی مزایای این تکنولوژی پرداخت که بالطبع کاهش هزینههای جاری، از جمله جذابترین ویژگیهای این تکنولوژی است که برخی از دلایل این امر عبارتند از:
۱. بی نیازی از سیم کشی مجزا
این تکنولوژی از بستر شبکه برای ارتباطات تلفنی استفاده میکند که موجب کاهش کابل کشی مجزا میگردد. هم چنین در صورت جابجایی محل کاربر، دیگر دردسر سیم کشی به مکان جدید وجود نخواهد داشت.
۲. کنفرانسهای صوتی و تصویری
سازمانهایی که برای انجام امور خود از برقراری کنفرانسها در بستر VoIP استفاده مینمایند از هزینههای برقراری ارتباطات تلفنی با توجه به مسافتهای کاربران (حتی در ابعاد بین المللی) جلوگیری میکنند.
۳. ادغام دستگاه تلفن با کامپیوتر شخصی
همان طور که میدانید امروزه استفاده از نرم افزارهای تلفنی (SoftPhone) در سازمانها و حتی سیستمهای خانگی به صورت روزافزون در حال گسترش میباشد. استفاده از این نرم افزارها جایگزینی برای IP-Phone به شمار میرود که تنها نیاز به Handset دارد. لذا بدین صورت میتوانید از هزینههای موجود بکاهید.
۴. تماس کاربران خارج از سازمان به صورت رایگان به هر نقطه از دنیا
کاربران این سیستم از طریق اینترنت قادر به تماس با سازمان مورد نظر خود میباشند. این ویژگی برای کارکنانی که خارج از محیط دفتر هستند علاوه بر کسر هزینهها موجب تسهیل تماسهای تلفنی نیز میشود.
۵. گسترش آسان
گسترش و افزودن کاربر در این سیستمها به سادگی انجام پذیر است و برخلاف سیستمهای پیشین نیاز به سیم کشی مجدد برای هر کاربر وجود ندارد.
۶. مدیریت متمرکز و آسان
مراکز تلفن مبتنی بر VoIP محیطی را تحت شبکه در اختیار کاربر قرار میدهند که از طریق آن میتواند تنظیمات را تغییر داده، کاربر اضافه کرده و یا گزارش گیری نماید.
همچنین از دیگر مزیت های ویپ می توان به موارد زیر اشاره کرد :
ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
استفاده از استانداردهای SIP ،H.323 و ...
امکان ترکیب کردن محصولات تولید کنندگان مختلف (بدلیل استفاده از استاندارها جهانی و عدم وابستگی به روشهای پیاده سازی)
کاهش هزینه های مربوط به پشتیبانی و نگه داری به دلیل ادغام شبکه دیتا و شبکه تلفنی
پویایی و پیشرفت روز افزون شبکه های ویپ
قابليت برنامهنويسی بر روی گوشیهای تلفنی همانند يك گوشی موبايل و يا حتی پيشرفتهتر از آن
پشتیبانی از كليه امكانات مخابراتی كنونی و حتی ارايه خدمات جديد، با هزينهی بسيار پايين و سهولت اجرايی بالا
امکانات ویپ (VoIP)
برخی امکانات این سیستم جدید به شرح زیر میباشد.
۱- امکان ارائه شماره تلفنهای داخلی به تعداد بالا
با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که راه اندازی شده است، میتوانید تعداد مختلف داخلیها را داشته باشید.
۲- امکان دریافت پیام صوتی (Voicemail)
استفاده از این سرویس در صورت عدم امکان پاسخگویی کاربر، میتوان برای او پیام گذاشت. کاربر در زمان دلخواه قادر به شنیدن این پیام بوده و نیز امکان ذخیره سازی آن بر روی سرور میباشد.
۳- ضبط مکالمات
این امکان وجود دارد که تمامی مکالماتی که در بستر ویپ در سیستم شما صورت میگیرد ضبط شده و در سیستم شما ذخیره گردند.
۴- تلفنهای نرم افزاری (SoftPhone)
با نصب تلفنهای نرم افزاری امکان دسترسی به داخلیهای کاربران از طریق کامپیوتر فراهم میباشد. با استفاده از این ویژگی کاربرانی که خارج از محیط سازمان هستند امکان ارتباط با سازمان را همچنان خواهند داشت. همچنین این امکان وجود دارد که از لپ تاپ یا موبایل به عنوان وسیله ارتباطی استفاده کرد.
5- fax to email
با استفاده از این ویژگی قابلیت ارسال فکسهای دریافتی به ایمیل وجود خواهد داشت. بدین صورت خدمت بزرگی به محیط زیست و صرفه جویی در مصرف کاغذ خواهد شد. از طرف دیگر ذخیره شدن اسنادی از این قبیل در ایمیل، دسترس پذیری آن ها را بالا میبرد.
6- voice mail to fax
این امکان نیز یکی دیگر از قابلیتهایی است که تکنولوژی VoIP در اختیار میگذارد که البته ملزم به وجود امکانات شبکهای جهت فرستادن پیامهای صوتی به ایمیل میباشد.
7- Interactive Voice Responce
این ویژگی (IVR) با تماس کاربران منوی صوتی را فراهم میکند تا برای اتصال به بخش مورد نظر شماره همان بخش را طبق پیامی که پخش میشود وارد کند. برای مثال در هنگام تماس با سازمانی که دارای بخشهایی از قبیل فروش، پشتیبانی، مالی و ... است، ابتدا پیامی برای مخاطب پخش میشود که برای ارتباط با هر بخش شمارهای اعلام میشود. سپس کاربر با انتخاب شمارهها به بخش مورد نظرش هدایت میشود.
۸- صف انتظار
با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماسهای مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده میشوند تا به هنگام آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود.
۹- تنظیم ساعات اداری
این ویژگی هم یکی از موارد کاربردی در پیادهسازی سیستمهای تلفنی سازمانها به شمار میرود که در سیستمهای مبتنی بر VoIP به راحتی قابل انجام خواهد بود.
۱۰- گزارش گیری
این امکان وجود دارد که تمام تماسهای کاربران به صورت گزارش در این سیستم ذخیره شود که در نظارت بر تماسها و ارائه گزارشهایی که بیانگر نحوه و میزان تماسهاست، مفید میباشد.
در انتها نمونههایی از ساختار سیستمهای مبتنی بر ویپ برای سازمان کوچک و ساختار VoIP برای سازمان بزرگتر آورده شده است.
چگونه خط تلفن 4 رقمی یا 5 رقمی تلفن ثابت خریداری کنیم؟
به خطوط چهار رقمی یا پنج رقمی در سیستم مخابراتی ایران اصطلاحا سرشماره می گویند. در حال حاضر سرشماره های 4 یا 5 رقمی را می توان بصورت تماس یک طرفه یا دو طرفه با قیمت های مختلف خریداری کرد. این خدمات صرفا به اشخاص حقوقی با ارائه مدارک رسمی داده می شود. این خطوط معمولا بصورت E1 بوده و برای استفاده از آن می بایست تجهیزات مودم E1 از طرف مخابرات در محل مخابرات و همچنین محل خریدار خط نصب شود. مخابرات هزینه مودم ها و همچنین هزینه خرید و نگهداری این خطوط را از مشتری دریافت می کند که بسته به مراکز مخابراتی مختلف این تعرفه ها متفاوت است. بنابراین چنانچه قصد خریداری خط 4 یا 5 رقمی را دارید باید به مخابرات منطقه خود مراجعه کرده و از آنها در مورد نحوه ثبت نام خطوط E1 سوال کنید.
خط تلفن E1 چیست؟
خط تلفن E1 به خطوطی می گویند که قادرند تا 30 خط تلفنی را از طریق یک زوج سیم تلفن منتقل کنند. پهنای باند این خطوط 2 مگابیت در ثانیه بوده و برای استفاده از آنها نیاز به مودم مخصوص می باشد. مراکز مخابراتی ایران خط E1 را به همراه سرشماره های 4 یا 5 رقمی به شرکت ها یا سازمان ها ارائه می دهند. یکی از ویژگی های مهم خطوط E1 این است که برای استفاده از 30 خط تلفنی نیاز به سیم کشی 30 زوج سیم تلفن نیست بلکه تنها با یک زوج سیم تلفن معمولی می توان تا 30 خط را از مخابرات دریافت کرد.
خرید خط تلفن e1
برای استفاده از خطوط E1 )خطوط 4 یا 5 رقمی( چه امکاناتی مورد نیاز است؟
برای استفاده از خطوط E1 نیاز به یک سیستم سانترال E1 است. سانترال های E1 دارای پورت مخصوص ای وان بوده و می توانند ترانک خط را به داخلی ها متصل کنند. نسل جدید سانترال ها (سیستم ویپ) از طریق یک دستگاه گیتوی E1 می تواند خطوط را به شبکه هدایت کنند. بنابراین به همراه خرید خطوط E1 می بایست یک سیستم سانترال داخلی E1 نیز تهیه کنید.