پشتیبانی شبکه
وابستگی سیستمها به همدیگر و گسترش و ایجاد شبکههای کامپیوتری و پشتیبانی شبکه موجب شده است که مدیران ارشد سازمانها نیاز داشته باشند تا همواره از آخرین وضعیت تجهیزات شبکه برای بررسی کارکرد و راندمان سازمان مورد مدیریت خود اطلاع داشته و قادر باشند و به موقع تصمیمگیری نمایند. پشتیبانی شبکه–با گسترش استفاده از سیستمهای رایانهای در ادارات ، سازمانها و شرکتها در کشور، لزوم استفاده از شبکههای کامپیوتری و راه اندازی شبکه–پشتیبانی سخت افزار–مشاوره انفورماتیک روز به روز افزایش مییابد. شبکههای کامپیوتری علاوه بر اینکه در تسریع ارتباطات دادهای نقش بسیار مهمی بازی میکنند برای بسیاری از کاربردهای غیر دادهای نظیر Voice،Video نیز میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. اما مسئله ای که در اینجا مطرح می شود این است که با توجه به وابستگی روز به روز بیشتر سازمانها به شبکه های رایانه ای چه کاری باید انجام داد تا این سیستم همواره در حال کار بوده و خللی در کار سازمان وارد نشود . با این احوال لزوم داشتن تیم پشتیبانی شبکه و مدیریت شبکه در همه شرکتها و سازمانها امری لازم و ضروری می باشد.
پشتیبانی شبکه، خدمات شبکه، نصب شبکه، راه اندازی شبکه، طراحی سایت، پرتال سازمانی
تیم پشتیبانی شبکه شامل کارشناسان متخصص در زمینه های مختلف پشتیبانی سخت افزار ، پشتیبانی نرم افزار ، پشتیبانی شبکه و امنیت اطلاعات بوده و امور مربوط به مدیریت و پشتیبانی شبکه را انجام میدهند . خدماتی که بخش پشتیبانی شبکهنت4در سازمانها انجام میدهد با توجه به وسعت سازمان و تجهیزات و سرورهای مورد استفاده متفاوت می باشد اما بصورت کلی وظایف بخش پشتیبانی شبکه بشرح زیر می باشد:
کلیه خدمات شبکه شامل خدمات تخصصی و فوق تخصصی
خدمات کابل کشی شبکه به صورت استاندارد
مانیتورینگ شبکه و دیده بانی ( Monitoring ) روزمره تجهیزات شبکه و سرورها
نصب و راه اندازی آنتی ویروس تحت شبکه
مجازی سازی شبکه
راه اندازی مرکز تماس ( Call Center) کاربران جهت اعلام مشکلات شبکه و سیستمها
پیگیری و رفع مشکلات شبکه جهت عملکرد صحیح سیستمها
ثبت درخواستها و خدمات انجام شده در نرم افزار پشتیبانی شبکه جهت تجزیه و تحلیل وقایع در آینده
ایجاد راهکارهائی جهت پیشگیری از بروز خرابی های شبکه
پشتیبانی و نگهداری سیستم عامل های سرور
بررسی وضعیت امنیت کلی شبکه با هدف کاهش ریسک
ایجاد و یا محدود نموده دسترسی کاربران به منابع شبکه
اقدام فوری در مواقع بروز مشکلات امنیتی مانند حملات سایبری
برگزاری جلسات هفتگی و ماهیانه جهت ارزیابی وضعیت موجود و بررسی مشکلات بوجود آمده
طراحی و اجرای سیاستهای امنیتی در سازمان با هماهنگی مدیریت ارشد سازمان
ایجاد و مدیریت مرکز عملیات امنیت در بخش پشتیبانی شبکه
آموزش مداوم تیم پشتیبانی و ارائه اطلاعات لازم
آموزش کاربران شبکه با هدف کاهش مشکلات شبکه ای و امنیتی
و ده ها موارد دیگر