مقادیر سرعت

با توجه به سرویس دریافتی توسط مشترکین و میزان سرعت درج شده در قرار داد آن ها، هر مشترک می بایست با سرعت مشخصی کانکت شده و با در نظر گرفتن Share بودن سرویس، بتواند از سرویس ADSL استفاده نماید.

مقادیر سرعت به دو قسمت Downstream و Upstream تقسیم شده است.

  • Downstream: میزان سرعت اتصال مودم دردریافتدیتا میباشد.
  • Upstream: میزان سرعت اتصال مودم درارسالدیتا میباشد.

مشاهده مقادیر سرعت در کنسولمودم

برای انجام این کار ابتدا می بایست صفحه کنسول مودم را باز نمایید. مودم تحت ساپورت در شرکت نت4، Zoltrix   بوده وIP ‌ این مودم به صورت پیش فرض ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ می‌باشد.

در‌این مرحله برای وارد شدن به کنسول، در قسمت Password، admin  را وارد کنید.

در‌این مرحله برای انجام تنظیمات به صورت دستی گزینه quick start را انتخاب کرده و بر روی Apply کلیک کنید.

در‌این صفحه در قسمت Status ، می‌توانید سرعت Upstream/Downstream را مشاهده بفرمایید.

این سرعت می بایست متناسب با سرعت درج شده در برگه قرار داد شما باشد.

در صورتی که سرعت نشان داده شده در این قسمت پایین تر از سرعت سرویس شما باشد، ممکن است این مورد به دلیل مشکلات شبکه داخلی و اختلالات نویز و سیگنال خط اتفاق افتاده باشد.

برای اطمینان از عدم وجود این مشکل می توانید با مراجعه به قسمتمیزان نویز و سیگنال " کیفیت خط خود را بررسی نموده و برای رفع این مشکل موارد ذکر شده را انجام دهید.

در صورتی که میزان نویز و سیگنال خط شما مناسب بوده، اما سرعت UP شدن شما متناسب با سرویس نیست، با واحد پشتیبانی شهر خود برای بررسی مورد در تماس باشید.

بررسی سرعت دانلود

با توجه به سرعت سرویس درج شده در قرار داد، شما می توانید با سرعت های متفاوتی دانلود نمایید .

درصورتی که می خواهید سرعت دانلود خود را تست کنید، وارد سایت‌های معتبری که از عدم وجود اختلال بر روی آن ها مطمئن هستیم شده و یکی از لینک‌های آن ها را دانلود کنید.

این سایت‌های معتبر می‌تواند شامل موارد زیر باشد :

www.speedtest.net

www. speedtest.ir

در صورت استفاده از سایت PHP برای تست دانلود پس از انتخاب لینک دانلود باید کشور ایران برای دانلود انتخاب گردد.

به این مورد دقت داشته باشید که سرعت در این قسمت معمولا بر حسب KBps (کیلو بایت بر ثانیه) نشان داده خواهد شد در صورتی که سرعت سرویس شما در قرار داد Kbps (کیلو بیت بر ثانیه) می‌باشد.

تفاوت این دو مورد در این است که در اصل هر Byte برابر ۸ bit می باشد . لذا برای تبدیل سرعت می بایست Kbps (کیلو بیت بر ثانیه) را بر ۸ تقسیم نمایید تا سرعت بر اساس KBps (کیلو بایت بر ثانیه) به دست بیاید.

در تست دانلود باید به چند نکته توجه داشته باشید :

  1. سرعت درج شده در قرارداد،حداکثرسرعتی می باشد که شما می توانید با توجه به Share بودن سرویس ADSL با آن دانلود نمایید.

به این مورد دقت داشته باشید که سرویس ADSL بر اساس مصوبه جلسه ۴۹ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور با ضریب اشتراک ۱ به ۸ عرضه می شود.

  1. گاهی اوقات مشکل در سرور سایت مقصدی که از آن دانلود می‌نمایید می‌تواند عاملی برای افت سرعت شما باشد .

هم چنین دانلود از برنامه‌های Peer to Peer به مانند Torrent به دلیل دخالت داشتن کیفیت پایین مقصد و امکان Upload همزمان به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند.

  1. در صورتی که سرعت دانلود از سرعت سرویس شما پایین تر است با توجه به تاثیر سیستم بر روی سرعت دانلود می‌توانید سرعت سرویس خود را با استفاده از Download Manager امتحان کنید.

در صورت مناسب بودن سرعت به وسیله Download Manager مشکلی بر روی سرویس شما نمی باشد.

میزان نویز و سیگنال خط

با توجه به کیفیت خط، شما می توانید شاهد SNR و Attenuation های متفاوتی بر روی خط خود باشید.

در ارائه سرویس ADSL هر چه میزان SNR بالاتر بوده و میزان Attenuation پایین تر باشد ، کیفیت خط شما بالاتر خواهد بود.

پایین بودن کیفیت خط می تواند باعث افت سرعت و یا قطعی وصلی های پی در پی شود.

در صورت ورود به کنسول مودم، شما می توانید میزان SNR و Attenuation خط خود را چک نمایید.

هر کدام از این موارد به تفکیک به صورت زیر تشریح می شوند :

  • SNR Margin Upstream: میزان نسبت سيگنال به نویز از سمت مودم تا DSLAM میباشد.
  • SNR Margin Downstream: میزان نسبت سيگنال به نویز از سمت DSLAM تا مودم میباشد.
  • Line Attenuation Upstream: ميزان نويز خط از سمت مودم تا DSLAM میباشد.
  • Line Attenuation Downstream: ميزان نويز خط از سمت DSLAM تا مودم میباشد.

لازم به ذکراست درصورت بررسی پورت شما از سمت مخابرات، می بایست , SNR Margin Downstream SNR Margin Upstream از ۳۰ به بالا و    ,Line Attenuation Upstream Line Attenuation Downstream از ۴ به پايين باشد و با توجه به تاثیر موارد خطی که مربوط به بستر مخابراتی شما و یا اختلالات شبکه داخلی تان می باشد ، مقادیر مناسب در محل مودم به  SNR Margin از ۱۵ به بالا و Line Attenuation از ۳۰ به پايين تغییر خواهد کرد.

شما می توانید این مقادیر را در کنسول مودم خود بررسی نمایید.

مشاهده نویز و سیگنال خط در کنسول مودم

در صورتی که بخواهید نویز و سیگنال موجود بر روی خط را مشاهده بفرمایید از صفحه  Status مودم گزینه DSL Line Status را انتخاب بفرمایید.

با انتخاب‌این گزینه صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد.

در‌این صفحه می‌توانید میزان نویز و سیگنال خط و زمان UP بودن مودم را مشاهده بفرمایید.

لازم به توضیح است که با بالا رفتن پهنای باند ممکن است میزان SNR و  Attenuation دچار تغییر شود چرا که سرعت بالاتر سرویس، نیازمند بستر ارائه مناسب تری می باشد.

عواملي که باعث افتSNR  و افزایش در Attenuation ميگردد عبارت است از :

  • برروي خط رانژه دستگاه ديگري مانند تلفن و يا فاکس بدون اسپيليتر وجود داشته باشد.
  • سيم تلفن از کنار کابل برق رد شده باشد .
  • اسپليتر معيوب بر روي خط وجود داشته باشد
  • در کنار مودم دستگاهی مانند : تلفن همراه، تلفن بيسيم، لامپ مهتابي، دستگاه مايکروويو وجود داشته باشد.
  • سيم کشي داخل ساختمان ، قديمي و يا پوسيده باشد.
  • سيم تلفن از پريز تلفن تا مودم مشکل داشته و يا پريز تلفن معيوب باشد.
  • دوشاخه تلفن ضد برق بر روی پریز وجود داشته باشد.

در صورتی که با بررسی این موارد مشکل شما برطرف نگردید می توانید با واحد پشتیبانی نت4 در شهر خود در تماس باشید.

خدمات اینترنت

1          2          4          3         6          5

Facebook  Twitter  Dribbble